fbpx

Pečovatelská služba Prahy 3 vychází vstříc potřebám klientů. Rozšíří provozní dobu

Prodloužit provozní dobu do večerních hodin a rozšířit ji na víkendy i svátky se chystá Pečovatelská služba Praha 3. Reaguje tak na potřeby klientů a dalších zájemců o péči v domácím prostředí. Chtějí ŽÍT DOMA co nejdéle a co nejběžnějším způsobem. Proto také pečovatelská služba rozšířila cílovou skupinu o lidi mladších ročníků se zdravotním postižením. Postupně omezuje poskytování služeb, které zastanou i jiné specializované firmy, například rozvoz stravy. Pečovatelské službě to tak umožňuje více se zaměřit na péči o vlastní osobu klientů, jejichž stav odpovídá nároku i na nejvyšší stupně příspěvku na péči.

Na zvyšující se potřebu několikrát denně opakující se péče u lidí žijících především v obecních bytech v Roháčově ulici reagovala pečovatelská služba již na podzim minulého roku posílením odpolední směny o další pečovatelku tohoto okrsku.  Pečovatelská služba je tam poskytována od 7:30 do 20 hodin sedm dní v týdnu, od pomoci s ranní hygienou až po večerní uložení.

Jednou z klientek trojkové pečovatelské služby je třiadevadesátiletá paní Gabriela, která by do žádného ústavu nechtěla. „Co bych tam dělala,“ ptá se výmluvně. Pozitivně vnímá, že je „ve svém“, nikoho tím neobtěžuje a s pomocí pečovatelské služby je soběstačná. „Je to dáma, která na svůj věk vypadá výborně. Denně obléká šaty, před covidem chodila každý týden naproti ke kadeřníkovi. Je velmi pečlivá, vše si zapisuje do diáře. Čte, sleduje televizi a moc ráda telefonuje. Sama si ještě i částečně poklidí. Už ale trochu zapomíná, proto po domluvě s námi má v bytě pro jistotu odpojený plyn. Naučila se ale ovládat mikrovlnku. Kde potřebuje, má nalepený popis, jak s tím zacházet. Je to dobrá prevence zapomínání, která pomáhá v samostatnosti,“ popisuje sociální pracovnice a vedoucí žižkovského okrsku služby Monika Levá, jak lze ŽÍT DOMA i v takto pokročilém věku.

Pečovatelská služba k paní Gabriele dochází zatím 2x denně. „Ráno pečovatelka přichází pomoct s hygienou, s výběrem oblečení, s přípravou a podáním snídaně, provádí bazální stimulaci, později přichází pomoct s přípravou a podáním oběda. Psychiku si paní Gabriela udržuje v dobré kondici, když si může popovídat. Stále má o čem, v minulosti psala knihy o zahradničení, mluví několika jazyky. Za pěkného počasí v doprovodu pečovatelky vyráží i na krátkou vycházku,“ popisuje Monika Levá. Velké úklidy a nákupy paní Gabriele zajišťují dcery, které ji navštěvují. V blízké budoucnosti počítá s tím, že k ní pečovatelky začnou chodit i o víkendech.  Večer pomoc zatím nepotřebuje.

Vyšší míru podpory vyžaduje obyvatelka domu s byty zvláštního určení paní Milena. Třiadevadesátiletá klientka je již celodenně upoutaná na lůžko a pečovatelky k ní dochází pětkrát denně.  „Ráno přicházíme paní pomoct s hygienou, upravit lůžko, připravit snídani,  pomůžeme paní se vsedě na lůžku zajistit tak, aby se mohla sama najíst. Během dopoledne přicházíme dolít čaj a zkontrolovat, aby měla vše, co potřebuje po ruce. Pomůžeme jí změnit polohu, aby jí bylo pohodlně a netvořili se jí proleženiny, např. kvůli v posteli zapomenutým věcem.  Později přineseme oběd, pomůžeme jí se najíst, také s osobní hygienou.  A do večera ji takto navštívíme ještě dvakrát. Paní jsme pomohli zařídit polohovatelnou postel, kterou si sama ovládá a může tak trochu sama měnit polohu a věnovat se alespoň částečně tomu, co ji těší. Třeba se dívat z okna do zahrady, kam vleže nedohlédne. To je pro imobilní klienty velmi povzbuzující. Přes den jinak odpočívá nebo sleduje televizi. Navštěvuje jí dcera a také snacha,“ popisuje vedoucí okrsku DPS Roháčova Iveta Hladíková.

V takové pomoci spatřuje Pečovatelská služba Praha 3 velký smysl, a proto se snaží svou podporu rozšiřovat a stále více ji nabízet. Aby pro ni měli pečovatelé a pečovatelky dostatečnou kapacitu, postupně přestávají suplovat služby, jako je velký úklid nebo dovoz oběda, které mohou zajistit jiné specializované firmy, kterých je v Praze nespočet. Lidé mají například možnost za srovnatelných cenových podmínek vybírat dle chuti z daleko pestřejší nabídky dovozců stravy, a to i o víkendech. Navíc si mohou objednat jídlo i pro návštěvu, což v případě pečovatelské služby, u které je rozvoz jídla dotován z veřejných zdrojů, nelze. Takovou podporu může čerpat skutečně jen uživatel pečovatelské služby.